A horvát autópálya fizetőkapui egyáltalán nem bonyolult rendszerek, de azok számára, akik először használják, érdemes megérteniük a működését, akik pedig már nem elsőre közelítik meg a horvát tengerpartot és nem akarnak küzdeni a folyamatos sorbanállással, dugókkal, azok számára megoldást nyújthat az ENC készülékek használata.
Minden kérdésedre megtalálod a választ ebben a videónkban:
A készülék arra hivatott, hogy érintésmentesen és a lehető leggyorsabb módon kifizessük vele az adott autópálya-szakasz díját.
A horvát autópálya fizetőkapus rendszere két különböző kapuból, azaz kapupárokból állnak. A magyar-horvát határon átérve, szinte azonnal fogad minket az első kapu, Goričan mellett. Itt, ha nincs nálunk ENC készülék, be kell állnunk a hagyományos sávba, ahol nincs ügyintéző, mivel ez egy belépő kapu, jegyet kell húznunk.
Ha ENC bérlés mellett döntünk, akkor nem kell foglalkoznunk azzal, hogy éppen milyen kapu a következő, hiszen a metódus minden kapunál ugyanaz. A hagyományos sáv helyett beállunk az ENC sávba, majd a kapuhoz érve az ENC készülék lecsippan, nyílik a sorompó és már haladhatunk is tovább.
Visszatérve a hagyományos fizetési módszerre. Van egy jegyünk, amit rögtön a legelső fizetőkapunál kaptunk. Ezzel beállunk a második fizetőkapuhoz, majd miután kivártuk a sorunkat, sorrakerülve fizethetjük az adott szakaszt készpénzzel vagy bankkártyával, ahogy kényelmesebb.
Miután kifizettük a szakaszt, melyen áthaladtunk, "ingyen" mehetünk tovább a következő fizetőkapuig, amelyet elérve ismét jegyet kell húznunk. Ez a séma folytatódik tovább egészen addig, amíg el nem érjük úticélunkat.
A hagyományos fizetőkapuk (készpénzes vagy bankkártyás fizetési móddal) óránként körülbelül 80 db jármű átengedésére képesek. Hiába lenne gyorsabb a bankkártyás lehetőség, mivel kizárólagosan bankkártyás sávokat nem tartanak fenn, emiatt a készpénzzel fizető sofőrok is rend szerint ugyanabban a sávban vannak, ahol a némileg gyorsabb, bankkártyát használók.
A sárgával felfestett ENC sávokba NEM állhat más, csak az, aki éppen ENC-t használ. Itt semmilyen más fizetési módra nincs lehetőség. A rendszer gyorsasága miatt több, mint 400 autó is áthaladhat ugyanazon idő alatt, hiszen a kezelési idő átlagosan nem 45 másodperc, hanem 9 másodpercre rövidül.
A Magyarországról érkező ~250.000 járműből álló autós forgalom 52% csak a júliusi hónapban érkezik. Ez csak Magyarországot jelenti, a többi országokból utazók, azaz a szlovák, osztrák és német nyaralók mennyiségét pontosan nem tudjuk, de abban biztosak lehetünk, hogy óriási forgalmat kell átvészelniük a kapuknak. Az pedig, hogy sokszor 20 percig is várakozhatunk egy-egy ponton, teljesen érthető, hiszen hiába van 2-3 fizetőkapu, ez a mennyiség többszöröse annak, amit a jegykezelők tudnak teljesíteni.
Nincs szükség sem euró váltásra, sem pedig arra, hogy a nyaralásra félretett pénzünk egy része már az út alatt elfogy. Nyilvánvalóan ENC készülékkel is ugyanúgy fizetnünk kell, de ez a fizetés egyben, már a készülék lefoglalásának időpontjában megtörténik. Nem kell kiadnunk a bankkártyánkat a jegykezelőnek és nem kapunk vissza olyan eurócenteket sem, amelyeket valószínűleg soha nem fogunk tudni elkölteni. A fizetés teljesen érintésmentesen történik, anélkül, hogy az autónkból kiszökne a hideg levegő, mivel még az ablakot sem kell lehúznunk.
Amennyiben az encberbeadas.hu-t választod, több lehetőség közül választhatsz:
Amikor már nálad van a készülék, nem kell mást tenned, minthogy elhelyezed az autód belső visszapillantója mögé, felragasztva azt a szélvédő belső felére, vagy egyszerűen csak elhelyezed a műszerfal középső részére. A készülékeket bekapcsolni, feltölteni nem szükséges. RFID technológiával működnek, így a bennük lévő elem évekig képes folyamatos működés alatt tartani őket.
Az autópályán pedig egész egyszerűen a sárga színnel felfestett ENC sávon kell haladni a fizetőkapuk megközelítése során, amely az esetek többségében az autópálya jobb oldalán található. Ami kivételt képez, azok az úgynevezett "fast ENC" sávok, amelyeknél az erősebb antennáknak köszönhetően még csak megállni sem szükséges, nagyjából 40 km/h-val haladhatunk át a kapukon, mielőtt kinyílik a kapu. Ezzel jellemzően hazafelé fogtok találkozni, Zágrábnál.
A visszaküldés módja két féle képpen történhet.
Az elszámolás azon a munkanapon történik, mikor a készüléket átvettük, de legkésőbb annak másnapján. Rendszerünk automatikusan ellenőrzi az előre kalkulált összeg és a valós fogyasztás közötti különbséget. Amennyiben az előre kalkulált összegtől eltérés van, rendezzük a különbözetet. A Horvát Autópályafenntartótól letöltött igazolást minden esetben megküldjük részedre, ezzel tekintjük lezártnak az igényed.
A következő szezonban pedig szívesen látunk újra!
Amennyiben a mellett döntesz, hogy szeretnél kauciómentesen és külön napidíj mentesen bérelni ENC készüléket, amellyel kényelmesen fizetheted a horvát autópályadíjat, weboldalunk főoldalán található horvát útdíj kalkulátor segítségedre lesz!
Miért érdemes ENC készüléket bérelni?
1) Az utazási időt jelentősen megrövidíti
2) Nálunk nem szükséges kauciót fizetned, túlforgalmazhatod
3) Postai úton is átveheted, de akár az utazásod reggelén is, egy 7 perces székesfehérvári kitérővel